Jeroen Bosch in 3D
Jeroen Bosch in 3D
In deze workshop duiken we in de wereld van de 16e eeuwse schilder Jeroen Bosch. De leerlingen ontdekken hoe hij zijn tijd ver vooruit was.
Naar aanleiding van één van zijn beroemdste schilderijen, De Tuin der Lusten, ontdekken de leerlingen hoe humor en symboliek overal in zijn werk te vinden zijn en hoe dit door (media)kunstenaars van nu opnieuw tot leven wordt gebracht. Thema’s uit zijn werk zoals menselijke zonden, deugden, religie en de natuur, hebben nog steeds maatschappelijke en politieke relevantie in de huidige tijd.
Leerlingen maken (in tweetallen) een op Jeroen Bosch geïnspireerd 3D fantasiewezen in Sculptris dat daarna met de professionele gamedesign software Unity in een hedendaagse digitale versie van de tuin der lusten wordt geplaatst. De leerlingen kunnen met een avatar door deze fantasie wereld lopen of vliegen en tijdens de gezamenlijke eindpresentatie hun eigen figuur aan klasgenoten presenteren op een groot scherm.
Bij het werken aan een 3D ontwerp en een game met Unity kunnen leerlingen verschillende vaardigheden ontwikkelen, waaronder programmeren, 3D-modellering en animatie, creativiteit, probleemoplossing en samenwerking. Daarnaast maken ze kennis met erfgoed, schilderkunst en mediakunst.