Fotomuseum_NN_JINC-57.jpg

Ik ben, dus ik zie

Fotografie en Identiteit
Volgeboekt
Doelgroep
Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Locatie
Rondleiding incl. workshop op locatie Nederlands Fotomuseum
Periode
Rondleiding incl. workshop 04-11-2024 t/m 24-06-2024
Duur
90 minuten Rondleiding incl. workshop
Leerdoelen
De leerlingen leren om kritisch te kijken naar foto’s uit het Nederlands Fotomuseum (VO kerndoel 50) De leerlingen leren de zeggingskracht op fotografie te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens, ervaringen en verbeelding vorm te geven en te communiceren in beeld (VO kerndoel 48) De leerlingen leren om hun eigen gecreëerde beeld te presenteren (VO kerndoel 49) De leerlingen leren om te reflecteren op de foto’s uit de tentoonstelling als wel op eigen werk (VO kerndoel 52)
Contactpersoon bij KCR

Wist jij dat jouw identiteit bepaalt hoe jij naar de wereld kijkt? Iedereen heeft een eigen perspectief en ziet de wereld anders. Dit zorgt ervoor dat wie jij bent (je identiteit) soms erg kan verschillen van hoe anderen jou zien (je imago)! Die verschillen worden onderzocht middels het  maken van een zelfportret.  

   

Tijdens de workshop ‘Ik ben, dus ik zie’ onderzoeken de leerlingen hun identiteit en hoe je identiteit ervoor zorgt dat je bepaalde vooroordelen ontwikkelt. De leerlingen krijgen een rondleiding door de tentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum. Samen met de museumdocent zullen de leerlingen deze beelden te interpreteren. Uiteindelijk worden de verschillende interpretaties nabesproken met de museumdocent.  

 

Na dit onderzoek, gaan de leerlingen zelf als fotograaf aan de slag! Ze zullen een  zelfportret  maken waar ze zelf niet op mogen staan. Doormiddel van het gebruik maken van objecten die aan hen refereert. Hierdoor leren de leerlingen dus hun eigen identiteit uitbeelden door middel van beeld. Tot slot zullen deze beelden aan elkaar gepresenteerd worden en reflecteer met je groep op de gemaakte foto’s: van wie denk jij dat welk beeld is? Klopt het beeld dat jij hebt van je klasgenoot met hoe deze zichzelf ziet? Kortom: hoe houden identiteit en imago verband met elkaar? Kom het ontdekken! En wie weet kijk jij na deze workshop anders naar de wereld. 

 

(Inbegrepen bij deze les: een lesplan voor een voorbereidende les in de klas onder leiding van eigen docent)  

Voorbereidend lesmateriaal
Aanbieders
Terug naar overzicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.