Heel hard zacht zijn
In deze les verkennen kleuters het thema hard/zacht.
Ze voeren een filosofisch kringgesprek met theatrale opdrachten waarin veel ruimte is voor vragen en verhalen van de kinderen. Hebben ze een voorkeur voor hard of zacht en waarin herkennen ze zichzelf?
Hoe hard kan je zacht zijn? Schreeuwend fluisteren?
Hoe hard ben jij boos of hoe zacht zeg je sorry?
Is dapper zijn altijd hard en is huilen altijd zacht? En is dapper zijn dan eigenlijk vooral iets voor jongens, of zijn meisjes ook dapper? Welke meisjes herkennen de hardere eigenschappen en welke jongens voelen zich wel eens zacht?
We verkennen herkenbare situaties zoals voetballen of spelen in de poppenhoek… Wat vind jij dat er bij je past? Kan je heel zacht spelen? Kan je superhard rennen?
Moet je soms iets zijn wat je niet zo voelt? Ben je soms bang dat je het niet mag zijn?
We spelen ervaringen na en maken er geluiden bij. Vervolgens werken we met vormen van vilt en plastic die de kinderen op een werkblad met hun eigen lichaam kunnen plakken (zie afbeelding). Maken ze hun buik zacht of hard? En hun hoofd? Met dit zelfportret verwerken ze hun ervaringen van hard/zacht en bepalen ze zelf de verdeling.
Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.
Deze workshop is ontwikkeld door filosofie- en kunstjuf Djuna Couvee