
De Valclub
niveau regulier onderwijs groep 7-8
Kunstenaar Emmelie Mijs, Manne Heijman of Rosie Roelofs nemen de leerlingen in deze tweedelige workshop mee in hun zoektocht naar wat vallen is. Vallen hoort bij een belangrijk leerproces in het leven namelijk, het leren lopen. Ook de kunstenaar moet ervoor open staan om af en toe eens flink onderuit te gaan. Volgens de Valclub heeft vallen een belangrijke educatieve en artistieke waarde.
Tijdens deze workshops is er ruimte om te spelen, te onderzoeken, te falen en te experimenteren. De Valclub is een plek waar misschien niet alles even strak georganiseerd is, of alles loopt zoals gepland maar een plek waar nieuwe ideeën en ervaringen mogen ontstaan. Via veilige en speelse experimenten ontdekken de leerlingen wat vallen, falen en loslaten betekent. Wat is de waarde ervan en hoe kan je dit verwelkomen en toepassen in het leven?
Deel één:
In het eerste deel van de workshop gaan we meteen uit ons hoofd en in ons lichaam. Met de leerlingen richten we ons op een speelse en veilige manier op de fysieke kant van wat vallen is. Dit kan soms grappige en vrolijke, maar ook pijnlijke en verdrietige herinneringen naar boven brengen. Deze worden gedeeld in een gesprek. Vervolgens worden er valpakken ontworpen en gemaakt en zullen de leerlingen deze uittesten door een echte val te maken.
Deel twee:
In het tweede deel van deze workshop ontdekken de leerlingen dat falen en loslaten leuk en leerzaam kunnen zijn. Er worden verschillende creatieve experimenten uit gevoerd zoals het kleurplaten experiment of het experiment met het kunstwerk van klei. Hierin staat het maakproces wat kunstenaars doorlopen centraal en is halen van een mooi eindresultaat niet belangrijk.
Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.