VO Nascholing: Kunstvak & Onderzoek

Speciaal voor professionals uit het voortgezet onderwijs organiseren we dit schooljaar drie studiedagen over kunst, techniek en maatschappij.

 

Welke vormen van onderzoek passen goed bij de kunstvakken op school? Hoe bevorder je een onderzoekende houding bij leerlingen in de kunstvakken? En hoe begeleid je dit als docent? Tijdens deze multidisciplinaire studiedag krijg je voorbeelden van onderzoekmethodieken aangereikt, ervaar je het zelf in workshops en verdiep je jouw kennis over onderzoek in de kunstvakken. We testen onderzoeksmethodieken uit de beeldende kunst, muziek, dans en design.


Wanneer: 28 november 2017, 9.00-15.00 uur
Waar: Willem de Kooning Academie, Blaak 10, Rotterdam 
Kosten: €120,- inclusief btw, eten en drinken 

 

Aan het einde van deze studiedag ontvang je een certificaat met hierop informatie om deze activiteit te vermelden in je lerarenregister.

 

Programma: 

9.30 - 10.15 Onderzoek, muziektheater en popcultuur door Club Gewalt

10.30 - 12.30 Workshops

  • Mobile Choreography - Zeynep Gündüz & Willem Weemhoff (PIPS:lab)
  • Verhalen vinden, verhalen vertellen - Hanneke Briër
  • Aspect cards, a reading & making - Karin Arink

13.30 - 14.20 Lunch

13.30 - 14.30 Naar jouw eigen praktijk door Jojanneke Gijsen en Paul Pos

15.15 - 17.10 Aansluitend en optioneel de bijeenkomst van de professionele leergemeenschap Rotterdams CKV: "Alles mag behalve een verslag". In deze bijeenkomst vinden er drie workshops plaats vanuit de proeftuinen, onder andere: "Hoe presenteer je een kunstervaring?"

Kick-off 9.30 - 10.15

Club Gewalt is muziektheater. Club Gewalt heeft overal een mening over en begint in Rotterdam. En Club Gewalt is nog veel meer. Elke voorstelling heeft een andere vorm. Hoe komen zij tot een nieuwe voorstelling? Welke vormen van onderzoek gebruiken zij en hoe vertalen zij dit? Robbert Klein en Suzanne Kipping nemen je mee in het onderzoek van het maken van muziektheater.  

 

Workshops 10.30 - 12.30

Mobile Choreography - Zeynep Gündüz & Willem Weemhoff (PIPS:lab

Creëer gezamenlijk een (dans)film door het gebruik van verschillende mobiele telefoons. Hoe maak je één werkelijkheid gezien door meerdere point-of-views? Als deelnemer ben je choreograaf, cameraman en performer tegelijk. Mobile Choreography is een doorlopend practice-based onderzoek van Zeynep Gündüz en PIPS:lab, gesteund door het Codarts Onderzoek Fonds. 

Benodigdheden: Neem je eigen smartphone met oplader en voldoende geheugen mee. Lukt dit niet? Laat het dan weten dan regelen wij een telefoon.

Zeynep Gündüz is docent cultuurfilosofie en dans&camera bij Codarts. Zeynep doet practice-based en theoretisch onderzoek naar dans&technologie. Haar lopende onderzoek betreft Mobile Choreography en Cinematic VR (360 grade filmen). Zij heeft haar proefschrift over dans en technologie afgerond in 2012 aan de Universiteit van Amsterdam. Willem Weemhoff is autodidact fotograaf, cameraman, editor, musicus, producer en conceptueel denker. Naast  PIPS:lab werkt hij samen o.a. met OMSK/Lotte van den Berg, TG Kalasjnikov & Hendrick Jan de Stuntman.

 

Verhalen vinden, verhalen vertellen door Hanneke Briër 

Ontwerpers onderzoeken door te maken, te begrijpen, te ervaren en te reflecteren. Dat laatste doen ze alleen, maar ook door hun ideeën en vondsten te delen met anderen. Schetsen, eerste probeersels, prototypen of foto’s van situaties helpen dan om te laten zien wat zij eigenlijk bedoelen, waar ze naar op zoek zijn. Al reflecterend krijgen ontwerpers het verhaal van hun ontwerp scherp. In deze workshop ontdekken we al doende hoe materiaal uit een ontwerpproces een verhaal kan vormen. Door teksten en beelden te redigeren, geven we tijdens het kiezen, verbinden, bekijken en opnieuw beginnen, een visueel essay vorm. Hanneke Briër is docente Storytelling design research bij de WdKA Master Design - en bij tijd en wijle maker van visuele essays.

 

Aspects cards, a reading & making - Karing Arink

Hoe sta jij in relatie tot de ander? En welke waarde vind jij belangrijk in jouw eigen onderzoek of manier van lesgeven? Neem deel aan een Aspect card reading, een project dat de beeldende kunstpraktijk en het lesgeven verbindt. De Aspect cards verbeelden interpretaties over een "ik" in relatie tot de ander. De beelden zijn gekoppeld aan steeds andere lichamelijke ervaring en één aspect is uitvergroot en vormgegeven. In de Aspect card reading ontstaat een denkruimte, die het mogelijk maakt om op andere manieren over jouw sociale rollen na te denken. Na een korte blik op het theoretische kader van het project, maak je jouw eigen vorm van ‘aspects cards’ vanuit ‘embodiment’ en metafoor. Karin Arink is kunstenaar, docent en hoofd van de afdelingen Autonoom en Fotografie van de bij de WdKA, studeerde in 2016 af met ‘Mapping AUTONOOM Voices’ en educatieproject Aspect cards aan de Piet Zwart-instituut Master Education in Arts.

Aanmelden?

Er is in totaal plek voor 45 deelnemers. Wees er dus snel bij. Wil je alvast reserveren? Geef je via email op bij Sharaifa Taus.

Deze dag bouwt verder op de studiedag CKV, het nieuwe examenprogramma uit 2016. Klik hier voor een terugblik.

Deze studiedagen worden mogelijk gemaakt door:
               

Productinformatie

Organisator:
KCR
Type:
training/studiedag
Doelgroep:
voor scholen
Capaciteit min / max
max. 45
Locatie
Willem de Kooning Academie, Blaak 10, Rotterdam
Prijs
€120, incl. btw, eten en drinken
Voorbereiding en duur
6 uur
Datum & Tijd
28 november 2017, 9.00 - 15:10
Bijzonderheden
Deze dag bouwt verder op de studiedag CKV, het nieuwe examenprogramma uit 2016.
Contact