Buzz010

Voor kinderen is het een verademing om de schoolbanken zo af en toe in te ruilen voor een excursie in de stad. Maar hoe kom je daar? Met Buzz010 kunnen alle leerlingen in het primair onderwijs uit Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis veilig en snel met de bus naar hun bestemming, en weer terug naar school.

"Ik zou het onderwijs wel van de straat willen rapen"

Aldus Barend de Jong, leerkracht in groep 8 van de Valentijnschool in Delfshaven. Een excursie prikkelt leerlingen om zelf op onderzoek uit te gaan. Barend de Jong herkent dit: "Met mijn groep maakte ik een stadswandeling van Delfshaven naar de Erasmusbrug. Onderweg was heel veel te zien dat bij de kinderen vragen opriep. Zo hebben we het gehad over de functie van de haven, over het bedrijfsleven en de politiek. Eigenlijk alles wat met burgerschap te maken heeft. In twee uurtjes leerden ze meer daarover dan normaal gesproken in een hele dag."

Geen zorgen over vervoer

Met leerlingen op pad gaan kan je een hoop kopzorgen bezorgen, zoals leerlingen die nog op het perron staan als de deuren van de metro zich sluiten. Hier hoef je je bij Buzz010 geen zorgen over te maken want de bussen vervoeren de leerlingen tot de deur van de bestemming en weer terug naar school. Een uitkomst, want zo kun je ook als leerkracht volop genieten van de excursie.

Voor wie is Buzz010?

De busritten zijn bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Alleen scholen waarvan het bestuur partner is van Buzz010, kunnen van het busvervoer gebruik maken. Doet het bestuur nog niet mee? Geen nood, het bestuur hoeft alleen maar het convenant te ondertekenen.

Waar naartoe?

De bestemmingen van de excursies liggen allemaal in Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Ze vinden onder schooltijd en in schoolverband plaats, zijn educatief van aard en leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van de leerling. Ze vallen binnen de vijf leergebieden van het basisonderwijs: kunst & cultuur, natuur & techniek, sport & bewegen, taal & rekenen en mens & maatschappij en sluiten daarmee aan op het onderwijs.

De excursie zelf regel je rechtstreeks met de aanbieder. Bij Buzz010 boek je het vervoer. Met een klas van deur tot deur naar excursies was nog nooit zo gemakkelijk.