Make!Do: 'Ik ben weer opgeladen'

Geplaatst op:

Op 15 en 16 maart vond de vierde Make! plaats. Twee dagen vol workshops, lezingen en ontwerpsessies rondom het thema: Welkom in de studio van de ontwerper.

Tijdens Make!Do gingen we aan de slag met de vraag: wat kan de praktijk van de ontwerper betekenen voor de praktijk van het onderwijs? Kunnen we de blik van bijvoorbeeld Jan Rothuizen meenemen in de klas? Door naar details en verhalen achter de normale weergave van de werkelijkheid te kijken? Zo liet Annemarie Piscaer ons stof en sigarettepeuken onder de microscoop leggen en Jan Rothuizen ons kennismaken met de atlas van de ervaring. Deze makers lieten ons de buitenruimte omhelzen, maar anderen zochten een weg naar binnen.

Meditatieve ruimte
Zo confronteerden de Mona Lisa’s ons met de vraag: Stel dat het klaslokaal een meditatieve ruimte was: Waar leerlingen afstand kunnen nemen en zo hun lijf ervaren? Dat lijf dat we nodig hebben als we willen leren door te doen. Of moeten we ruimte creëren om meer te spelen en uit te proberen met technologie en tegelijkertijd daarop kritisch te reflecteren daarop zoals Raymond van DAF en Heerko van Hackers en designers ons lieten ervaren?

Perspectieven
Al die verschillende perspectieven op ruimtes – buitenruimte, binnenruimte, nieuwe ruimte – dat vraagt veel van de leerlingen en jou als leraar. Astrid Poot maakte ons bewust van het perspectief voor de leerlingen: leren door maken geeft autonomie. En Esther Schaareman zocht de ruimte in verbinding. Hoe kun je samenwerken met je collega’s in school om ‘leren door te maken’ voor elkaar te krijgen?

Verschillende ontwerpen
Al deze ruimtes, perspectieven, vragen en overwegingen hebben geresulteerd in verschillende ontwerpen van leslokalen, in lessenseries en in manifesten om nieuwe inzichten op een heldere manier over te kunnen brengen en anderen te overtuigen van wat de blik van hedendaagse ontwerpers ons allemaal kan brengen.

P.S. Manon Mostert spoorde ons aan om onze fouten te omarmen, dus een bekentenis: er was alleen koude koffie op zaterdagochtend.

 

Wat vonden andere deelnemers er eigenlijk van?
‘Ik ga altijd met frisse en nieuwe ideeën en veel enthousiasme weg om daar zelf mee aan de slag te gaan’


‘Inzichten opgedaan die zijn toepasbaar en meerwaarde voor mijn eigen praktijk’
‘het geeft inspiratie en tijd om dit met collega’s te bespreken’


‘Mijn collega en ik hebben in twee dagen voor een half jaar denkwerk gekregen/gedaan’

 

De foto’s zijn via onderstaande link te vinden. Het beeldmateriaal kan gedeeld worden onder de vermelding van KCR, WdKA en Make!. Bekijk hier de foto’s.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.