Leerlingen De Brug werken op creatieve manier aan hun idealen bij WIRED

Geplaatst op:

Wat laat je van jezelf zien? Waar ben jij het mee eens of juist niet? Wanneer is iets fake? Op dinsdag 13 juli gingen leerlingen van Mytylschool De Brug aan de slag met het thema Fake or Real tijdens hun WIRED-dag. Ze ontdekten meer over zichzelf en elkaar en leerden hoe je kracht kan bijzetten om jezelf beter te uiten. De dag werd samengesteld met ideeën van de leerlingen van de leerlingenraad.

De dag begint in de gymzaal, daar heten leerlingen Tommy en Cas iedereen welkom en leggen ze kort het thema uit: Fake or Real. Cas weet direct een voorbeeld; plastische chirurgie. De zaal reageert met gelach, roept ‘oh jaaaa’ en vult aan met het gebruik van filters op social media om jezelf mooier te maken. Cas en Tommy vragen de makers wat zij deze dag voor hen in petto hebben.

 

Workshops
Bij de workshop van Maas gaat de groep aan de slag met idealen. Waar sta je voor en hoe kun je dit met beweging en theater kracht bijzetten? Samen met Martje en Harm van de Cultuurschool ontwerpen en bouwen de leerlingen een folly (nep gebouw) en beschilderen die met graffitibussen. In lokaal 102 is een heuse fotostudio ingericht. Aan de ene kant maken leerlingen portretten van elkaar. Wie ben je en wat laat je zien? Aan de andere kant staat een green screen waarmee leerlingen zichzelf op de foto kunnen zetten met hun helden overal op de wereld. In de aula staan grote kartonnen dozen klaar waarmee de leerlingen hun statement in beeld kunnen uitwerken. Dit kan een masker zijn, een groot protestbord of ...? Als laatste vertelt Quinten van de Cultuurschool wat zij gaan doen met Virtual Reality. De leerlingen gaan werelden ontdekken, kunnen zelf street art maken of een landschap creëren.

Je wilt gewoon een keer boren of een spuitbus in je handen

Aanmoedigingen
In no time zijn alle leerlingen geconcentreerd aan het werk. Vanuit de fotostudio hoor je aanmoedigingen naar elkaar. “Doe je kin iets omhoog”, als echte pro’s schieten zij portretten. Bij Powerboat starten ze met een gezichtsuitdrukking van hun huidige gemoedstoestand en tekenen ze die op een bruine zak. Van een nieuwsgierige blik tot hoe maak ik energiek haar? Van alles vliegt over tafel. De maskers worden opgezet en het eerste groepsportret wordt geschoten.

Rolstoelvriendelijke maatschappij
In de gymzaal vertellen leerlingen aan elkaar wat zij belangrijk vinden. Aandacht voor een rolstoelvriendelijke maatschappij komt een aantal keer voorbij en Husseyin vertelt over zijn acties voor Free Palestina op TikTok. Het kijken bij VR is een feestje. Alle leerlingen hebben hun bril op en ontdekken wat er allemaal kan met VR. Dit zorgt voor de nodige ohhh’s en ahhh’s. Rashendry pakt de pen met zijn mond en tagt de digitale muur met zijn naam. Ook de docenten zijn razend enthousiast en zien allemaal mogelijkheden om te doen met hun leerlingen. Dit wordt vervolgd.

Canvasdoeken
In het beeldend lokaal zijn de leerlingen met canvasdoeken hun gebouw aan het ontwerpen. Doen we er een deur in of niet. Al snel verplaatst het hele circus naar buiten om daar met een echte boormachine de doeken aan elkaar te zetten. Er wordt driftig overlegd, getekend en gebouwd. Het plezier om voor een eerste keer te kunnen boren, spat van de gezichten af.

Creatief zijn is eigenlijk niets voor mij, maar dit was allemaal zo anders, zo leuk!

Puntjes op de i
De eerste creaties zijn gemaakt en het is tijd voor de lunch. De school heeft voor iedereen broodjes gesmeerd en watermeloenen gesneden. Sommige leerlingen schilderen nog hard door om het af te krijgen. Na de lunch gaat iedereen de puntjes op de i zetten om de creaties aan elkaar te laten zien. Buiten staat de kleurrijke folly klaar. Je kan er zelfs inlopen. Leerlingen vertellen dat de buitenkant de natuur laat zien en de binnenkant de digitale wereld. Er zit zelfs een glitch in, een foutje in een programma of ontwerp. Bij de andere tent staat een opstelling van beelden. Een grote bril staat in het midden. Op het linkerglas prijkt het probleem van rolstoelonvriendelijke maatschappij en rechts de oplossing. Wat je ziet ligt tenslotte aan de bril die je opzet. Presentator Cas sluit af met zijn werk, geïnspireerd op een uitspraak uit een serie: ‘don’t say that i shit on your scrammbled eggs’.

Levende kunstwerken
Op het grasveld staan de levende kunstwerken van het museum klaar van Maas theater. Het publiek wordt uitgenodigd om de werken te bekijken. Colin en Huseyin motiveren het publiek om mee te doen met Free Palestina. Een andere leerling rijdt met zijn rolstoel door het museum en herhaalt de zin: ‘laat de invalide niet zitten’. Na het museumbezoek wordt iedereen binnen nog getrakteerd op een slideshow van alle mooie portretten en natuurlijk worden de foto’s besproken waar Cees actrice Scarlet Johansson zoent, Lilly op schoot zit bij Mickey en Myrthe tussen haar favoriete boyband staat. Bij VR zien we mooie kunstwerken op gebouwen, bussen en presenteert Eline wat er gemaakt en gebouwd is.

Iedereen is moe van de inspanning, maar wat was het een mooie dag. De leerlingenraad is super blij en tevreden. Zij hebben meegedacht met het programma en hebben zin in volgend jaar met nog meer moois want eigenlijk wilden veel leerlingen alles wel uitproberen.

 

Deze WIRED kwam tot stand met hulp van Powerboat, De Cultuurschool en Maas theater en dans.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.