KunstPakt-plan: De taal van kunst 'hoort' iedereen

Geplaatst op:

De Auris Dr. M. Polanoschool, Museum Boijmans Van Beuningen, Wereldmuseum Rotterdam en Kindatelier Kleinkunst werken samen aan het KunstPakt-plan: De taal van kunst ‘hoort’ iedereen. Een mooi plan waarbij de focus ligt op passende informatie bieden aan kinderen die doof zijn of slecht horen.

De Auris Dr. M. Polanoschool is een school voor leerlingen van 3 tot 12 jaar die moeite hebben met horen. Directeur Karin van Vianen over het plan: “Wij willen onze school een boost geven op het gebied van kunst en cultuur door mee te doen aan KunstPakt. Leerlingen laten leren van andere culturen, oude en nieuwe kunst en verschillende kunststromingen om zo aan te sluiten in de maatschappij.”

Informatie
Dove en slechthorende (DSH) leerlingen hebben Nederlands met Gebaren (NmG) of Nederlandse Gebarentaal (NGT) nodig om informatie te verwerven en te verwerken. Hun algemene ontwikkeling loopt daardoor anders dan die van horende leerlingen omdat informatie niet altijd beschikbaar is op een voor hen begrijpelijke manier. Bij een bezoek aan een museum bijvoorbeeld is er niet genoeg NmG- of NGT-aanbod aanwezig voor ouders om hun kinderen uit te leggen wat er te zien is. Met het plan ‘De taal van kunst ‘hoort’ iedereen’ werken de musea en de school samen aan een speciaal lespakket om tegemoet te komen aan deze behoefte van DSH-leerlingen. Zo kunnen zij een inhaalslag maken in het museum!

Wereldmuseum Rotterdam
“De missie van het Wereldmuseum is om te inspireren tot meer wereldburgerschap en daarmee bij te dragen aan een betere wereld. De samenwerking met de Auris Dr. M. Polanoschool en Museum Boijmans van Beuningen kan ons helpen het museum en onze (onderwijs)programma's toegankelijk te maken voor dove en slechthorende kinderen.”

Museum Boijmans Van Beuningen
“Met dit project wil Museum/Depot Boijmans Van Beuningen niet alleen een kwalitatief en toegankelijk aanbod ontwikkelen voor de leerlingen van de Dr. M. Polanoschool, maar het museum/depot voor alle dove en slechthorende bezoekers en hun familie toegankelijker kunnen maken.”

Kinderatelier Kleinkunst
Roxane Houshmand van Kinderatelier Kleinkunst heeft ervaring met het ontwikkelen van een geschikt lessenpakket en het meer toegankelijk maken van musea. Vaardig in gebarentaal en deskundige op het gebied van kunstgeschiedenis en cultuureducatie weet zij waar op te letten.

Door de krachten te bundelen krijgen de leerlingen van de Auris Dr. M. Polanoschool de kans om zich op een vernieuwende manier verder te ontwikkelen, kennis te vergaren over de wereld en leren ze kunst te waarderen.

Advies
De adviescommissie heeft het plan gehonoreerd en ziet graag dat de kennis die de partners binnen het programma vergaren, gedeeld wordt met anderen.  Op 1 oktober is de kick-off, dan start de voorbereidende fase en wordt besproken hoe dit plan precies uitgevoerd en gemonitord gaat worden om na dit startjaar 21/22 het programma te verduurzamen en voort te zetten.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.