Een jaar KunstPakt: een terugblik

Geplaatst op:

Marijke van Velzen, sinds september projectleider van dit programma, blikt terug op een jaar KunstPakt, dé Rotterdamse aanpak van Cultuureducatie met Kwaliteit, en gaat uitgebreid in op hoe het er in de praktijk aan toe gaat. 

Sinds september van dit jaar ben ik bij het KCR gestart als projectleider van Kunstpakt en wat heb ik het naar mijn zin! Alles waar mijn hart sneller van gaat kloppen, cultuuronderwijs, kunst, organiseren en fijne samenwerkingen, komen samen in deze functie en met de fijne en vaardige collega’s bij KCR geniet ik ervan om dit mooie project vorm te mogen geven.

Dynamiek van de stad
In het eerste jaar hebben éénentwintig scholen een aanvraag gedaan en zijn er zestien projecten van start gegaan. Met een verscheidenheid aan culturele partners, een diversiteit aan projecten en een brede geografische spreiding bereikt KunstPakt een dynamiek die de hele stad omvat. Er is veel voorbereiding aan vooraf gegaan in het jaar dat KunstPakt gelanceerd werd. De aanvraagprocedure werd ontwikkeld, de website ingericht, de consulenten voorzien van extra kennis en de scholen en culturele instellingen geïnformeerd.

Met een verscheidenheid aan culturele partners, een diversiteit aan projecten en een brede geografische spreiding bereikt KunstPakt een dynamiek die de hele stad omvat.

De praktijk
Vanaf 1 april 2021 konden scholen starten met het ontwikkelen van projectplannen. Veertien scholen hebben de eerste ronde van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Na aanmelding op de website, volgen intakegesprekken met een consulent van KCR. En inventariseren zij samen met de school wat hun wens, vraag of noodzaak is. Ook kijken ze hoe ze deze kunnen verbinden aan een van de kernthema’s die binnen KunstPakt de kapstok vormen voor de verbinding met kunstdisciplines.

Vakmanschap, Burgerschap en Plezier in taal, waarbij kansengelijkheid zich in alle thema’s verstrengelt, zijn de leidraad in de totstandkoming van een projectplan. Samen met een culturele partner die door de school wordt benaderd of door een consulent aan de school is gekoppeld, wordt gekeken met welke kunstdiscipline en via welke methode de vraag van de school kan worden beantwoord.

Ook een culturele instelling, met een mooi programma of product dat aansluit bij een van de drie thema’s, kan het initiatief nemen om een school te benaderen om een samenwerking aan te gaan om vervolgens een projectplan te ontwikkelen en een intakegesprek aan te vragen.

Om een duurzame verankering van cultuuronderwijs binnen de school te bewerkstelligen werken we er binnen KunstPakt aan om de school te stimuleren een visie op cultuuronderwijs te ontwikkelen en van daaruit bewuste keuzes omtrent dit - belangrijke - onderwerp te maken. Op die manier eigent de school zich steeds meer bewuste verantwoordelijkheid toe en maakt zich daarmee meer en meer eigenaar van het project.

Indienen
Na het schrijven van een projectplan, waarbij consulenten met raad en daad kunnen ondersteunen, kan de aanvraag ingediend worden bij KunstPakt. Een onafhankelijke adviescommissie beoordeelt vervolgens de plannen. Bij een positief advies en dito besluit van de directeur van KCR kan het project van start.

KunstPakt is bedoeld voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs en het mbo. Daarmee heeft KunstPakt een groot bereik waardoor meer leerlingen en studenten structureel met cultuuronderwijs in aanraking kunnen komen en zo de vele voordelen daarvan benutten.

Heb je vragen over het project of over je inschrijving? Neem dan contact op met Marijke van Velzen of een van de consulenten van KunstPakt.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.