Bouw aan vertrouwen

Geplaatst op:

Corona heeft laten zien dat leerlingen, leerkrachten, ouders en andere stakeholders in staat zijn zich in korte tijd te ontwikkelen en aan te passen aan een veranderende omgeving. Er is maar één mits: leren en ontwikkelen doe je niet alleen, maar altijd met individuen of groepen mensen in je omgeving. Kinderen hebben volwassen en elkaar daarvoor nodig. Ze hebben cognitieve, sociale, affectieve en emotionele vaardigheden nodig en een stimulerende, veilige, omgeving waar je in vertrouwen kunt uitproberen wat werkt en niet.

Door: Jacqueline Blaak, Adviseur onderwijs en ontwikkeling.

 

De lockdown heeft het leren en ontwikkelen in groepen in en buiten een school zeer beperkt. Voor de ene leerkracht, leerling en ouder bood dit kansen, voor de ander niet. De beperking heeft als gevolg, dat de geplande leerstof anders aangeboden moest worden en dat de begeleiding en het inoefenen vaak op de schouders van ouders terecht kwam. Deze verschuiving van de taak van de onderwijsprofessional naar ouder, maakte verschillen in ontwikkeling, motivatie en prestaties van kinderen duidelijk zichtbaar. Hebben leerlingen een leerachterstand of heeft de ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs een achterstand? Congrueert de onderwijsinhoud en de inrichting nog met de huidige ontwikkelingspatronen, de behoeften, de motivatie en het tempo van leerlingen?

Hebben leerlingen een leerachterstand of heeft de ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs een achterstand?

Daar ligt misschien een kans om niet meer te communiceren over ‘leerachterstand’, maar over het tegemoet komen aan verschillen in kennis-en vaardigheidsniveau, ontwikkeling, motivatie en prestaties van leerlingen. Communiceren over vooruitgang: hoe kunnen we de onderwijsinhoud en inrichting, laten congrueren met het actuele kennis en vaardigheidsniveau, de ontwikkelingspatronen, de behoeften, motivatie en het tempo van leerlingen?


Stel je eens voor, dat je de opiniërende machtsstrijd in de media en over ‘leerachterstanden’ overstijgt en je communicatie inzet op vooruitgang, vertrouwen in leer-en ontwikkelmogelijkheden van leerlingen en het pedagogische onderwijskundige hart van onderwijsprofessionals. Kunnen we door deze ontwapende wijze van communiceren in dialoog met leerlingen, niet veel efficiëntere en effectievere cognitieve, culturele, sociale en organisatorische oplossingsrichtingen vinden om tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van leerlingen?

Reageren of meepraten? Stuur een mail naar info@kc-r.nl of praat mee op social media met #cultuuronderwijsjuistnu

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.