3 juni - WIRED @ Vrijeschool De Kaap en Young Business School

Geplaatst op:

Hoe bewegen mensen zich op straat? Welke kledingstijlen zie jij? Wat is opvallend? Welke verhalen hebben de mensen? Wat zeggen alle verschillende kunstwerken? Met deze vragen gaan de leerlingen van Vrijeschool De Kaap en Young Business School aan de slag tijdens een nieuwe editie van WIRED op 3 juni. Alle activiteiten die dag staan in het teken van het thema De taal van de straat.

Taal van de straat

Ongeveer 120 leerlingen gaan in twaalf ateliers hun omgeving laten zien en horen. Ze brengen de buitenwereld het klaslokaal in en vertalen dit naar creatief eigen werk dat ze laten zien aan andere leerlingen, docenten en buurtgenoten. Denk aan een expositie op de ramen van de lokalen, een scene achter glas, verhalen beluisteren door koptelefoons en een choreografie buiten op het plein.

De verschillende ateliers:

 

HOME met Conny Janssen Danst (op locatie)
Conny Janssen vertelt op locatie over haar werk en de choreografie HOME. HOME gaat over hoe mensen hun plek zoeken in de wereld en bij elkaar. Samen met dansdocent Linda van Dijk gaan de leerlingen aan de slag met het dansmateriaal uit de voorstelling en maken ze een eigen versie. 

Straatbeeld met Verhalenhuis Belvédère (op locatie)
Samen met kunstenaar Pris Roos (Stadstekenaar Rotterdam 2020) gaan leerlingen de straten van Katendrecht observeren en verwerken in geschilderde panelen.  

De Kapenezen met Verhalenhuis Belvédère (op locatie)
Samen met journalist Laura Schalkwijk gaan leerlingen de verhalen van drie Katendrechters ophalen: ze leren hoe je een ontmoeting aangaat, hoe je vragen kan stellen en over de structuur van een verhaal.

Making Faces met Powerboat
Wie woont hier? Als je bewoners van een plek in groepen zou verdelen, welke groepen zijn er dan? En wat zijn hun kenmerken? In dit atelier gaan leerlingen op safari en observeren de bewoners. Vroeger had je de zeemannen, de havenarbeiders en de wasvrouwen, maar wie wonen er nu? Van de gevonden groepen worden maskers gemaakt.

Reflection, street art interventie met Rewriters010
Street art bestaat uit kunstwerken in de buitenruimte die de kijker prikkelen, een vraag stellen of een boodschap meegeven. Samen met kunstenaar Lotte Prins maken de leerlingen een eigen beeld op spiegels. Wat zien ze als ze in de spiegel kijken? En wat zien anderen? 

Stylewriters, graffiti paste-ups met Rewriters010
In het hoofdkwartier van het street art festival POW!WOW! Rotterdam ga je aan de slag met kunstenaar Steven Paulus. Leerlingen gaan aan de slag met traditionele graffiti letters en met verschillende lagen stencils maken ze een eigen mini-piece.

Money shots, straatfotografie met HiphopInJeSmoel
Bijna iedereen maakt tegenwoordig dagelijks foto’s en selfies. Maar hoe kijkt een professionele fotograaf eigenlijk naar het straatbeeld en wat zijn de money shots? Gewapend met hun eigen telefoon maken de leerlingen samen met Joshua Dos Santos de beste foto’s.

Groot doek met Franky Sticks en Boijmans Hillevliet
In de Afrikaanderwijk is er van alles te zien en beleven. Kunstenaar en dj Franky Sticks neemt leerlingen mee de straat op en geeft tips en tricks om inspiratie te verzamelen. Op locatie van Boijmans Hillevliet maken ze samen een groot schilderij van 10 meter.

Shirts & structuur met Platform Katendrecht
Welke structuren, patronen en lijnen zijn terug te zien in de gebouwen, de straten en het water? Leerlingen verkennen samen met textieldocent Marijke Zwanenburg Katendrecht en maken een ontwerp voor een eigen t-shirt.  

Beat maken met Ruud van Schaik (Raik)
Leerlingen gaan aan de slag met omgevingsgeluiden en samples uit het programma Beatmaker 3. Muziekproducer Ruud geeft zijn beste tips en tricks. Hij produceert o.a. voor Eva Simons, J Balvin, Major Lazer en bracht tracks uit op grote dance labels zoals Spinnin. 

De Kaap in 360  ism Urban Guides met de Cultuurschool
Samen met een Urban Guide gaan leerlingen op pad om ideeën te verzamelen voor een 360 graden film. Ze maken vervolgens een script met minimaal drie scenes op drie plekken. Alle films zijn te bekijken met een cardboard bril via google VR. 

Flits stories met De Cultuurschool
Met social media beïnvloeden we de wereld om ons heen. Positieve aandacht vestigen op mooie dingen of aandacht vragen voor een ‘probleem’ met goede oplossingen. Leerlingen duiken de buurt in op zoek naar een verhaal en bedenken een prikkelende mediacampagne met instastories & tiktoks. Een specialist in insta-stories helpt bij het vormgeven van de story met stukjes geluid, film, stills en kleine apps. In een flits ontstaat er een positief streetinfluencer-kanaal.

Presentaties en uitwisseling

Alle ateliers wisselen hun ervaringen uit met een ander atelier. Ze laten zien en horen wat zij die dag gemaakt hebben in een presentatie en korte toelichting/ vraaggesprekje. Elke leerling is gekoppeld aan een andere leerling van het andere atelier.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.