Congres: Let's Explore

3 april 2024, 14:30 - 21:30

We nodigen je uit om op woensdag 3 april 2024 samen toekomstbestendig cultuuronderwijs te onderzoeken tijdens ons congres Let’s Explore.

Laat je inspireren tijdens Let’s Explore. We bieden de kans om uit te zoomen van de dagelijkse praktijk om samen te kijken naar de toekomst van cultuuronderwijs. Een dag vol inspiratie, reflectie en waardevolle ontmoetingen staat voor je klaar.

Het middagprogramma van het congres is inmiddels vol. Via onderstaande knop kunt u zich aanmelden voor de wachtlijst voor het middagprogramma en/of de KunstPakt lezing in de avond.

In een dynamisch programma buigen we ons samen met experts over cruciale vragen als:

• Welke ontwikkelingen zullen een prominente rol spelen in onze levens en die van toekomstige generaties?
  • Hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? Welke stappen kunnen we vandaag al zetten?
  • Hoe kan cultuuronderwijs het verschil maken en veranderingen in gang zetten?

Ontdek hoe we samen kunnen bijdragen aan relevant cultuuronderwijs voor huidige én toekomstige leerlingen.

Grijp deze kans om deel uit te maken van een dag vol waardevolle inzichten en boeiende gesprekken.

Praktische info en programmaoverzicht

Datum: woensdag 3 april

Tijd: 14.30u - 21.30u

Locaties: Het Nieuwe Instituut (het middagprogramma en het diner) en Debatpodium Arminius (de KunstPakt Lezing)

Programma

Ontdek de vrijheid van ons dynamische programma, waar je op elk gewenst moment kunt instappen.

14:30 - 15:00: Inloop in het Nieuwe Instituut

15:00 - 15:15: Plenaire opening door Dagvoorzitter Nadia Moussaid

15:15 - 16:15:  Keuzeprogramma (indeling bij één keuzeprogramma op basis van voorkeur en beschikbaarheid):

• Digitale cultuureducatie

• Creatief schrijven vs. ChatGPT

• Veranderkracht door maakkracht

• Ecologische wandeling

16:15 - 16:30: Pauze

16:30 - 17:00: Minicollege door Erik Scherder over neuropsychologie en de positieve effecten van kunst en cultuur op het brein

17:00 - 18:00: Panelgesprek over: ‘Elke toekomstvraag begint bij kansengelijkheid’ met Maame Hammond, Oumaima Hajri en Liesbeth Levy. Gespreksleiding door Nadia Moussaid.

18:00 - 19:30: Futureproof dinner in de vorm van een vegan walking dinner

19:30 - 20:00: Inloop KunstPakt lezing, locatie: Debatpodium Arminiuskerk

20:00 - 21:30: KunstPakt Lezing in samenwerking met Debatpodium Arminius: Eva Vesseur spreekt over ‘Hoe zet je creativiteit in voor de toekomst?’

Aanmeldproces

In het aanmeldformulier kun je opgeven bij welke onderdelen van het congres je aanwezig bent (het middagprogramma, het Futureproof diner en/of de KunstPakt Lezing).

Houd er rekening mee dat:

• Als je het middagprogramma bijwoont, kun je voorkeur voor twee van de keuzeprogramma's opgeven. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met je voorkeur en beschikbaarheid. De toewijzing van het programma wordt op de dag zelf bekendgemaakt.
  • De kosten voor het Futureproof diner zijn €10,-, waarmee je bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling. Wanneer je in het aanmeldformulier aangeeft dat je aanwezig bent bij het diner, ontvang je op het opgegeven e-mailadres een betaallink. Er is geen terugbetaling mogelijk.
  • Vanwege het beperkte aantal plekken tijdens het congres, stellen we het op prijs als je het ons laat weten wanneer je toch niet kunt komen. Mail ons dan op evenementen@kc-r.nl. Heb je vragen over het congres of je aanmelding? Neem dan ook contact op via evenementen@kc-r.nl.

Dit evenement is onderdeel van het programma KunstPakt van Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam en wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam en het Fonds voor Cultuurparticipatie.